ذکر و عبادت خدای متعال – قسمت1

ذکر و عبادت خداوند متعال – قسمت1

اولین قسمت از برنامه بر بال ملائک، با اجرای بسیار زیبای مجری محبوب شبکه های مذهبی، جناب مهندس سید حسنین موسوی با موضوع ذکر و عبادت خداوند متعال روی آنتن شبکه بیت العباس علیه السلام پخش شد.

خلاصه ای از مطالب ارائه شده در این قسمت از برنامه بر بال ملائک را در ادامه می‌خوانیم:

فطرت پاک انسان، آماده پذیرش حق

    خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
    «پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن. این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر آن آفریده است و دگرگونی در آفرینش الهی نیست و این آیین استوار است». (سوره روم، آیه 30)

    قرآن کریم در میان راه‌های خداشناسی، بیش از همه بر موضوع فطرت و ذات اصلی انسان، بر مبنای پاکی و توحیدی تأکید کرده است. خداوند سرشت انسان را به گونه‌ای آفریده است که پذیرش هر خوبی را دارد ، لذا اگر به انسان آزاده ای، دین حق را ارائه کنند، بی‌درنگ می‌پذیرند.

اصلاح رابطه بین خود و خدا

    در حدیثی، امام رضا علیه السلام فرمودند:
«هر کس می‌خواهد عزیزترین مردم باشد، باید در نهان و آشکار از خدا پروا کند».
    میان اطلاح رابطه با خداوند متعال و اصلاح رابطه با خلق خدا، نسبت مستقیمی وجود دارد. کسی که مشتاق برقراری ارتباطی صحیح با خالق هستی باشد، از اوامر او اطاعت می‌کند. و نیز می‌کوشد از آن‌چه نهی فرموده پرهیز کند، چنین فردی پروا از خداوند در وجودش نهادینه می‌شود که چه در تنهایی و خلوت و چه در بین جمع، هرگز کاری انجام نمی‌دهد که خداپسندانه نباشد.
    پس حقّی را از دیگری ضایع نمی‌کند؛ آراسته به مکارم اخلاق است و از پلیدی و زشتی‌ها رو برمی‌تابد. از این روست که محبوب دل مردمان می‌شود و مردم از مصاحبت با او لذت می‌برند.

ذکر و یاد خدا

    شخصی خدمت آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد. ایشان گفت: سعی کنید هر روز چند دقیقه ای به یاد خدا باشید. بعد از لحظاتی دوباره فرمود: اگر دو دقیقه هم شد، عیبی ندارد. آری … الا بذکر الله تطمئن القلوب.

    آن‌چه سبب می‌شود انسان به شیرینی و حلاوت ذکر خدا پی ببرد، اوّلاً شناخت ذکر است و ثانیاً مداومت بر ذکر است. یاد خداوند مایه آرامش دل‌هاست. به وسیله یاد خدا، انسان متّقی می‌گردد. و صفات ایمان و مؤمنین در وی متجلّی می‌شود. چه خوب است که انسن‌ها با یاد خدا آرام گیرند و از همه لذّت‌ها غیر خدا اعراض کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا