عیوبی که منجر به فسخ نکاح می شود| بربال ملائک قسمت 66 پارت اول

مجری : سید حسنین موسوی

کارشناس : حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین وافی

پخش زنده برنامه بر بال ملائک از شنبه تا پنجشنبه چهل دقیقه قبل از اذان ظهر

عيوبي که باعث فسخ نکاح می شوند

گفتيم که يکي از مواردي که باعث فسخ ازدواج مي‌شود عیوب است. در واقع، اگر يکي از دو طرف ازدواج، دچار بعضي عيوب های مشخص باشد، همسرش مي‌تواند به صورت يک‌ طرفه و بدون رضايت او، ازدواج را فسخ کند. بعضي از اين عيب‌ها مختص مردان است؛ يعني اگر مردي چنين عيبوب ‌هايي را داشته باشد،‌ زن مي‌تواند عقد را فسخ کند.

بعضي هم مختص زنان است و مردان مي‌توانند از آنها استفاده کنند. اما «جنون» يا همان ديوانگي عيب مشترکي است که هر يک دچار آن باشد، طرف مقابل مي‌تواند ازدواج را فسخ کند.

فسخ ازدواج با ديوانه يا مجنون

اگر مرد يا زن دچار جنون يا ديوانگي باشند، طرف مقابل می تواند نکاح را فسخ کند. احتمالاً کسي شکي ندارد که اين حکم قانون‌گذار کاملاً عادلانه و منطقي است. تصورش را بکنيد که فردي با کسي ديگر ازدواج کند که دچار بيماري‌هاي رواني جدي و شايد خطرناک است.

مسلماً با چنين فردي نمي‌توان به راحتي از «طلاق» حرف زد. به همين دليل، قانون‌گذار حق فسخ يک‌جانبه اين ازدواج را مطرح کرده است. البته تشخيص اينکه بيماري فرد «جنون» است يا بيماري روحي ديگر، با متخصصاني است که دادگاه معلوم مي‌کند.

جنون دوره‌اي و دائمي

جنون دو حالت دارد: دائمي و ادواري. اما در هر دو حالت، باعث مي‌شود طرف سالم نکاح را فسخ کند، البته به شرط آنکه پايدار باشد، زيرا جنون ناپايدار ضرري را متوجه همسر نمي‌کند.

عيوب ويژه زن و مرد

گفتيم عيب‌هايي وجود دارند که هر کسي دچارشان باشد،‌ طرف مقابل مي‌تواند با استفاده از آنها، ازدواج را فسخ کند. به جز جنون که بين زن و مرد مشترک است، بعضي عيوب مختص مردان و بعضي هم مختص زنان است. عيوب ويژه مرد منحصر به بيماري‌هايي است که توان برقراري رابطه زناشويي با همسر را از مرد بگيرد. اين موارد به طور کامل در ماده قانون مدني آورده شده است. بعضي از عيوب ويژه زن هم که حق فسخ را به شوهر مي‌دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا