برنامه کافه پرسش | قسمت ۶۲

غدیر، واقعه ی تاریخی یا اعتقادی

برخی از انسان ها غدیر را به عنوان یک واقعه ی تاریخی می بینند. یعنی به چشم یک اتفاق یا یک رویدادی که در گذشته رخ داده است به آن نگاه می کنند. 

ولی آیا میشود واقعه ی غدیر را با سایر اتفاقاتی که در خلال تاریخ جای داده شده است یکسان دانست؟ آیا میشود گفت که غدیر هم مثل گذشته ها، گذشته است؟ خب طبیعتا هر اتفاقی یک تاریخ وقوعی دارد. اما اینکه ما بخواهیم درباره غدیر، فکر “تاریخی” بودن آنرا داشته باشیم، درست است؟

غدیر چیست؟

غدیر یک ایمان قلبی و یک اعتقاد ریشه دار در رگ های ما است، غدیر برای شیعیان مانند خونی است که هیچ وقت از انسان جدا نمی شود. غدیر به عنوان مهم ترین اتفاق، در آسمان تاریخ شیعیان می درخشد و مانند ستاره ای است که از سایر ستارگان زیباتر و نورانی تر است.

صحبت از غدیر، صحبت از یک ولایت است؛ همان ولایتی که از علی بن ابی طالب شروع می شود و به فرزندش مهدی موعود ختم  می شود. پیامبر اسلام به دستور خداوند، ولایت پس از خویش را به امیرالمومنین علی علیه السلام سپردند.

آینده پس از غدیر

پیامبر اکرم در روز غدیر، برای تمام کسانی که در جمع حاضر بودند، آینده پس از غدیر را بازگو کردند. پیامبر در طی چند خطبه، امامت علی بن ابی طالب علی و جانشینان پس از ایشان را تعیین نمودند.

مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ

هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا