موارد ممنوع در ازدواج | کافه پرسش قسمت 62

ازدواج های ممنوع

مجری : علی یاوری

کارشناس : دکتر علیرضا قویدل

پخش زنده برنامه کافه پرسش از شنبه ها تا چهارشنبه هر هفته ساعت 21:0

ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام آنقدر زیاد است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در احادیث متفاوت و به گونه های مختلفی بارها و بارها بر آن تاكید فرموده اند.

« مَا بَنَی بَناءً فِی الاِسلام اَحَبُّ إلَی الله مِنَ التَزوِیج؛ مستدرک الوسائل، ج 14، ص 153 نزد خداوند هیچ بنایی محبوبتر از خانه ای نیست که از طریق ازدواج آباد گردد.

و نیز می فرمایند: «برای مرد مسلمان(بعد از ایمان به اسلام) فایده ای برتر از همسری مسلمان نیست که مرد با نگاه به او شادمان گردد و…» بحارالانوار، ج 103، ص217.

با اینكه در اسلام در مورد مباحث مهمی چون ازدواج كردن، اجتناب از تجرد، آداب ازدواج و… بسیار بحث شده و مسیر برای مومنان هموار و روشن گردیده است، اما در كنار آنها بحث بسیار جالب دیگری با عنوان «ازدواج های ممنوعه» نیز مطرح می شود كه بررسی آن لازم و ضروری به نظر می رسد

در اسلام ازدواج های ممنوع به چند دسته تقسیم می شوند:

الف) ازدواج با محارم

« برای شما (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‌هایتان و خاله‌هایتان و دختران برادران و دختران خواهرانتان و مادرانی که شما را شیر داده‌اند و خواهران رضاعی شما و مادران همسرانتان و دخترانشان حرام است… » (سوره نساء، آیات 22 و 23)

محارم سه دسته اند:

1. نسبی: برخی از زن و مردها به واسطه خویشاوندی بر هم محرم شده و نمی توانند با هم ازدواج نمایند.

2. سببی: افراد به واسطه ازدواج بر برخی دیگر محرم می شوند.

3. رضاعی: اگر کودکی، شیر زنی غیر از مادر خود را ( با شرایط خاصی) بنوشد، به آن زن و بستگان او محرم می شود. در اصطلاح به این نوع رابطه، محرمیت رضاعی یا شیری گفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا