اعمال صالح – قسمت 3

نتیجه اعمال انسان به خودش باز می‌گردد

سومین قسمت از برنامه بر بال ملائک، با موضوع عمل صالح و بندگی خداوند، با ذکر احادیثی از اهل‌بیت علیهم السلام و آیاتی از قرآن کریم، روی آنتن شبکه بیت العباس علیه السلام قرار گرفت که خلاصه مباحث مطرح شده در این قسمت از برنامه را در ادامه می‌خوانیم:

این جهان کوه است و فعل ما ندا        سـوی مـا آیـد نداهـا از صـدا

قرآن کریم می‌فرماید:
«إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها؛  (سوره اسراء آیه7)
آری هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی.

انسان‌های مؤمن این دنیا را مانند کوهی می‌بینند که پژواک ندای آن‌ها به سمت خودشان باز می‌گردد. عدّه‌ای بر این باورند که اگر عمل صالح انجام دادیم از خود ماست و اگر مرتکب بدی شدیم، از جانب خداوند است. در صورتی که نقض این مطلب، در دعای ابوحمزه ثمالی از لسان مبارک امام سجاد علیه السلام وارد شده است. حضرتش فرموده‌اند: پروردگارا، هر چه خیر و خوبی است، از جانب تو به سوی من می‌اید و آن چه از من صادر می‌شود، تنها شرّ و بدی است.

فمن یعمل مثقال ذرة خیر یرهُ

شخصی خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله آمد تا قرآن را بیاموزد. حضرت، این امر را به شخصی واگذاردند. پس از چند روز، جویای احوال آن دو نفر شدند. شخصی که پیامبر او را معلم قرآن کرده بود، حاضر شد و چنین عرضه داشت که: طبق امر شما آیات قرآن را به آن مرد اعرب می‌آموختم تا آن که به این آیات رسیدم: « فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ » آن مرد اعرابی، گفت: اگر آین کلام، کلام وحی است، همین آیات مرا کفایت می‌کند. پیامبر فرمودند: به درستی که او عالم و فقیه به دیار خود بازگشت.

از مکافات عمل غافل مشو           گندم از گندم بروید، جو زِ جو

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
« يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ؛ روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى دهد. مگر كسى كه قلبی سالم به سوى خدا بياورد». (سوره شعرا، آیه 88 و89)
تنها کسانی در روز قیامت نجات یافته‌اند که با قلبی سالم و عمل صالح به سوی پروردگار شتافته‌اند. و راه نجات تنها همین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا